Adm. 2 – Optimering af arbejdsprocesser

Adm. 2 – Optimering af arbejdsprocesser

Optimering er en administrativ kernekompetence, der får stadig større betydning, og en kompetence, hvor den administrative medarbejder kan betyde en afgørende forskel for virksomhedens forretningsgrundlag.

Dette fag har fokus på optimering af administrative arbejdsopgaver og arbejdsprocesser, og hvordan diverse metoder og værktøjer kan bidrage til effektivisering. Men samtidigt skal de to øvrige fag i henholdsvis Kommunikation og Projektadministration også have fokus på optimering og hvordan f.eks. IT-værktøjer kan optimere og kvalitetssikre alle administrative opgaver.

Nyeste trends og konkrete værktøjer

Faget har fokus på administrative processer, dvs. på et niveau, hvor det er sandsynligt, at eleven i sin virksomhed har mulighed for at indgå/bidrage. Faget arbejder med nyeste trends, og hvordan man f.eks. optimalt kan udnytte de it-værktøjer, som virksomheden har i forvejen.

Dette område kan bidrage til, at dette skoleophold giver en synlig værdi for både eleven og virksomheden, så eleven umiddelbart kan omsætte nyeste viden hjemme i virksomheden til at leane/optimere sine egne arbejdsprocesser. Det kan samtidigt være med at tegne en stærk og synlig faglig profil af den administrative medarbejder.

Optimering i øjenhøjde med elevens dagligdag

Undervisningen foregår i øjenhøjde med elevens daglige arbejdsopgaver, så eleven kan efter dette skoleophold optimere sine egne opgaver med f.eks. postsortering eller registrering af kundedata ved at udnytte allerede eksisterende it-værktøjer i virksomheden eller ved at justere tidspunkt og rækkefølge på en administrativ proces.

På det obligatoriske specialefag Optimering af arbejdsprocesser får eleven indblik i:

  • Forskellige planlægningsmodeller i forhold til effektiv planlægning
  • Personlig planlægning
  • Lean
  • Spildtyper
  • Værdistrømsanalyser
  • It-redskaber

Indhold

  • Dybdegående arbejde med teori
  • Case på tværs i klassen
  • Arbejder med elementer fra egen virksomhed, som bliver kigget efter i sømmene. Der bliver kigget på optimeringsmuligheder for den enkeltes case
  • Hvordan kan it-redskaber hjælpe i en optimeringsproces

- et bedre sted at lære

IBC Aabenraa

Dr. Margrethes Vej 6-126200 Aabenraa+45 7224 1600

IBC Fredericia Middelfart

Mosegårdsvej 17000 Fredericia+45 7224 1600

IBC Kolding

Tvedvej 76000 Kolding+45 7224 1600

HF og VUC Fredericia

Mosegårdsvej 17000 Fredericia+45 7224 2092

IBC Innovationsfabrikken

Birkemosevej 16000 Kolding+45 7224 1600

IBC International Business College

CVR-nummer: 19954617EAN-nummer: 5798000553965email: ibc@ibc.dk